EL PROJECTE



ACTUALITAT BD

  1. Nivell educatiu al qual va dirigit.

2n d'ESO.

  1. Tipologia

El projecte es vincula sobretot medi social, ja que directament  o directa abarca els diferents aspectes: geografia, història, política, economia i cultura, art i tecnologia.


  1. Justificació del projecte

A hores d’ara són diverses les plataformes d’informació i de difusió amb les que compta el centre: pàgina web, xestib, xarxes socials... I si bé és cert que es pretén donar el màxim protagonisme a l’alumnat, no són ells qui publiquen ni decideixen els continguts, tampoc se’n fan càrrec del procés des que la informació es genera fins que surt publicada.

I és que  l’alumnat necessita també fer seu el centre i identficar-s’hi, conèixer què passa, opinar... Pensem que una manera perquè visquin més la realitat diària i senten també que hi contribueixen és la creació d’una revista escolar, però gestionada per ells de principi a fi, és a dir, des de la part econòmica si és necessari fins la redacció, maquetació i producció.

Així, l’alumnat podrà reflexionar sobre temes que els interessin i tinguin a veure amb el centre i l’illa d’Eivissa i ajudar també a difondre les diverses activitats i d’altres continguts d’interés entre tota la comunitat.

  1. Breu explicació del treball:

  1. OBJECTIUS

OBJECTIUS GENERALS

Elaborar una revista escolar per implicar l’alumnat en les activitats del centre esdevenint una eina de comunicació i difusió, a més de didàctica.

OBJECTIUS ESPECÍFICS
  • Afavorir l’adquisició de nous coneixements
  • Potenciar la creativitat de l’alumnat
  • Fomentar la creació i ús de la revista escolar com a eina de comunicació entre la comunitat educativa i també didàctica
  • Implicar l’alumnat en les activitats del centre
  • Potenciar el pensament crític i la presa de decisions
  • Millorar la comprensió lectora.
  • Millorar l’expressió escrita.
  • Millorar l’expressió oral.
  • Contribuir al desenvolupament de les diferents competències bàsiques.
  • Saber utilitzar eines en línia per l’aprenentatge col·laboratiu: Gmail, Google Drive, Genial.ly...
  • Saber exposar oralment el procés del projecte
  • Aprendre a treballar de manera cooperativa
  • Aprendre a reflexionar sobre el propi procès d’aprenentage i reconduir-lo si és necessari.
  • Col·laboració amb altre professorat per completar tasques, per exemple el logo del programa.



B) CONTINGUTS A TREBALLAR

  • Tipologia textual:
  • La notícia
  • L’entrevista
  • El text expositiu
  • El text d’opinió
  • El text publicitari
  • Característiques d’una publicació periòdica
  • Tractament de la informació i referències
  • Elaboració d’un pressupost: costos i beneficis
  • Drets d’autor
  • Entrades en un bloc digital: criteris i format
  • Eines en línia i col·laboratives
  • Gmail
  • Google Drive
  • Interfície
  • Crear i compartir
  • Organització individual
  • Organització grupal
  • Document de text

  • Hangouts
  • Codis QR
  • Eines d’avaluació
  • Portfoli
  • Rúbriques


C) CONTEXTUALITZACIÓ AMB EIVISSA

Com ja hem comentat, treballarem l’actualitat del centre i també de l’illa d’Eivissa

  1. Producte final i tasques prèvies

TASQUES AMB PRODUCTE

  • Producció: finançament de la revista
  • Investigació i recerca d’informació
  • Entrevistes a la comunitat educativa
  • Tractament dels textos
  • Maquetació
  • Exposició oral del procés.

  1. Metodologia

Es tracta d’un projecte on l’objectiu és publicar una revista a final de tirmestre, per tant constarà de diverses fases, des de la recerca de recursos per una possible publicació en paper, passant per investigació i entrevistes fins l’entrevista i maquetació final.

Durant tot el projecte l’alumnat ha de ser el protagonista del seu procés d’ensenyament-aprenentatge, i això implica que sigui en tot moment conscient del moment en què es troba i que pugui formular propostes en els diferents elements, ja sigui avaluació, organtizació de grups, continguts a tractar, etc.

Per això, l’alumnat aprendrà d’una manera activa, col·laborativa, inclusiva i cooperativa:
  • Activa en tant que formularà propostes i  objectius a aconseguir, debatrà i  investigarà i tindrà la possibilitat de reconduir el seu procès en funció de les necessitats del projecte i del seu propi treball mitjançat l’autovaluació contínua.
  • Col·laborativa, en tant que hi ha un objectiu comú i per tant cal que el grup-classe en sigui conscient. A més, poden haver diferents ritmes d’aprenentatge en diferents grups i l’aprenentatge entre iguals serà un factor clau per dinamitzar l’aula i ajudar també a milllorar el clima del grup general. Cal dir que normalment treballarem en grup, per tant, convé acordar unes pautes de redistribució de la classe a l’inici i al final per tal de fer el menys soroll possible i no perdre temps.
  • Inclusiva: atendrem les necessitats de l’alumnat i demanarem ajuda especialista si fos necessari. També treballarem per implicar les famílies en el projecte.
  • Cooperativa, ja que l’alumnat es distribuirà per grups i assumiran responsabilitats i tasques consensuades dins dels equips i també a proposta de la professora. Utilitzarem diferents tècniques de treball cooperatiu, com ara “1,2,4” o el full rotatori.

A cada grup hi haurà diferents responsables:
  • Portaveu: explica a la resta de classe que ha fet el grup i què farà al principi de cada sessió, parlarà amb altres grups i parlarà amb el professorat.
  • Coordinador: distribueix les tasques de la sessió i vetlla perquè els integrants sàpiguin el que han de fer.
  • Secretari: recull els acords del grup si pertoca i  editar entrades en bloc digital del projecte.
  • Atenció al professorat: Ha d’estar pendent de qualsevol indicació de la professora per dir al grup que guardi silenci en cas que aquesta ho sol·liciti.

Exposem a continuació les fases del projecte i la dinàmica general diària:
FASES DEL PROJECTE
1
Presentació del professorat. Dinàmiques de grup.
Avaluació diagnòstica: qüestionari sobre ús d’internet, interessos personals, interessos en la família...
2
Explicació del sistema i criteris d’avaluació i de qualificació.
Grups aleatoris: proposen ítems a tenir en compte en l’avaluació del portfoli i del treball en grup.
Tècnica: 1, 2, 4

3
Presa de contacte amb diferents revistes i publicacions
Avaluació Formativa: Portfoli i Rúbriques conensuades disponibles en tot moment.
4
Formació de grups a partir d’un sociograma previ. Cada membre del grup té una responsabilitat i una tasca a realitzar.
5.
Elaboració de la revista
5
Publicació de la revista en paper o digitalment.
8
Exposició oral del procés del projecte.
9
Coavaluació.
Coavaluació del treball en grup
Coavaluació del treball individual
Coavaluació del producte final
Coavaluació de l’exposició oral
Avaluació del procés i del projecte (Qualitat)



DINÀMICA DIÀRIA GENERAL

0-15’

Plantejament de la sessió
Redistribució de taules si pertoca.
Reunió equips.
Portaveus diuen a la classe que varen fer el darrer dia i els objectius pel dia present.
Indicacions de la professora
Equips de treball


Grup-aula
15-85’

Desenvolupament de la sessió
Tasques del dia
Equips de treball
85-95’
Resum de la sessió i reflexió conjunta
Resum de la sessió i objectius pel pròxim dia.
Equips de treball
95-110’

Reflexió individual sobre el procés.
Reflexió i realització del porfoli individual.
Redistribució de la classe si pertoca.
Individual



  1. Avaluació del projecte: moments, instruments, criteris, ...

Com hem dit més amunt, l’alumnat ha de sentir-se partícep i protagonista del seu procés i, per això, se l’ha de dexar participar i formular propostes, fins i tot en l’avaluació. Intentarem, doncs, que després de reflexionar sobre allò avaluable en el portfoli, grup de treball, etc, les propostes de l’alumnat puguin ser introduïdes en els instruments i criteris d’avaluació.
Avaluacions que durem a terme:
  • Diagnòstica: per tal d’identificar habilitats i interessos de l’alumnat, l’accès a internet, el coneixement d’eines en línia, interessos de la família...
  • Formativa: durant tot el projecte, ja que l’alumnat reflexionarà diàriament amb el portfoli i a més podrà consultar els criteris d’avaluació en les rúbriques que tindrà sempre a disposició. A més a més, mirarem d’avaluar subtasques com ara el treball dels especialistes.
  • Final: Coavaluació mitjançant rúbriques, on ja s’inclouen els criteris d’avaluació.

A continuació facilitem algunes de les possibles rúbriques, però de ben segur seran modificades.



Criteris de qualificació:

60%: tasques i procediments
10%: portfoli
30%: producte final i exposició oral


  1. Necessitats i propostes per a dur a terme el projecte

  • Ordinadors amb connexió a Internet
  • Auriculars
  • Enregistradora
  • Material fungible: DIN A-3, fulls de color, cartolines, paper continu...
  • Possibles despeses de transport si hi ha sortides extraescolars.
  • Coordinació amb professorat col·laborador per realitzar microformacions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada