ACTUALITAT BD
- Nivell educatiu al qual va dirigit.
2n d'ESO.
- Tipologia
El projecte es vincula sobretot medi social, ja que directament o directa abarca els diferents aspectes: geografia, història, política, economia i cultura, art i tecnologia.
- Justificació del projecte
A hores d’ara són diverses les plataformes d’informació i de difusió amb les que compta el centre: pàgina web, xestib, xarxes socials... I si bé és cert que es pretén donar el màxim protagonisme a l’alumnat, no són ells qui publiquen ni decideixen els continguts, tampoc se’n fan càrrec del procés des que la informació es genera fins que surt publicada.
I és que l’alumnat necessita també fer seu el centre i identficar-s’hi, conèixer què passa, opinar... Pensem que una manera perquè visquin més la realitat diària i senten també que hi contribueixen és la creació d’una revista escolar, però gestionada per ells de principi a fi, és a dir, des de la part econòmica si és necessari fins la redacció, maquetació i producció.
Així, l’alumnat podrà reflexionar sobre temes que els interessin i tinguin a veure amb el centre i l’illa d’Eivissa i ajudar també a difondre les diverses activitats i d’altres continguts d’interés entre tota la comunitat.
- Breu explicació del treball:
- OBJECTIUS
OBJECTIUS GENERALS
Elaborar una revista escolar per implicar l’alumnat en les activitats del centre esdevenint una eina de comunicació i difusió, a més de didàctica.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
- Afavorir l’adquisició de nous coneixements
- Potenciar la creativitat de l’alumnat
- Fomentar la creació i ús de la revista escolar com a eina de comunicació entre la comunitat educativa i també didàctica
- Implicar l’alumnat en les activitats del centre
- Potenciar el pensament crític i la presa de decisions
- Millorar la comprensió lectora.
- Millorar l’expressió escrita.
- Millorar l’expressió oral.
- Contribuir al desenvolupament de les diferents competències bàsiques.
- Saber utilitzar eines en línia per l’aprenentatge col·laboratiu: Gmail, Google Drive, Genial.ly...
- Saber exposar oralment el procés del projecte
- Aprendre a treballar de manera cooperativa
- Aprendre a reflexionar sobre el propi procès d’aprenentage i reconduir-lo si és necessari.
- Col·laboració amb altre professorat per completar tasques, per exemple el logo del programa.
B) CONTINGUTS A TREBALLAR
- Tipologia textual:
- La notícia
- L’entrevista
- El text expositiu
- El text d’opinió
- El text publicitari
- Característiques d’una publicació periòdica
- Tractament de la informació i referències
- Elaboració d’un pressupost: costos i beneficis
- Drets d’autor
- Entrades en un bloc digital: criteris i format
- Eines en línia i col·laboratives
- Gmail
- Google Drive
- Interfície
- Crear i compartir
- Organització individual
- Organització grupal
- Document de text
- Hangouts
- Codis QR
- Eines d’avaluació
- Portfoli
- Rúbriques
C) CONTEXTUALITZACIÓ AMB EIVISSA
Com ja hem comentat, treballarem l’actualitat del centre i també de l’illa d’Eivissa
- Producte final i tasques prèvies
TASQUES AMB PRODUCTE
- Producció: finançament de la revista
- Investigació i recerca d’informació
- Entrevistes a la comunitat educativa
- Tractament dels textos
- Maquetació
- Exposició oral del procés.
- Metodologia
Es tracta d’un projecte on l’objectiu és publicar una revista a final de tirmestre, per tant constarà de diverses fases, des de la recerca de recursos per una possible publicació en paper, passant per investigació i entrevistes fins l’entrevista i maquetació final.
Durant tot el projecte l’alumnat ha de ser el protagonista del seu procés d’ensenyament-aprenentatge, i això implica que sigui en tot moment conscient del moment en què es troba i que pugui formular propostes en els diferents elements, ja sigui avaluació, organtizació de grups, continguts a tractar, etc.
Per això, l’alumnat aprendrà d’una manera activa, col·laborativa, inclusiva i cooperativa:
- Activa en tant que formularà propostes i objectius a aconseguir, debatrà i investigarà i tindrà la possibilitat de reconduir el seu procès en funció de les necessitats del projecte i del seu propi treball mitjançat l’autovaluació contínua.
- Col·laborativa, en tant que hi ha un objectiu comú i per tant cal que el grup-classe en sigui conscient. A més, poden haver diferents ritmes d’aprenentatge en diferents grups i l’aprenentatge entre iguals serà un factor clau per dinamitzar l’aula i ajudar també a milllorar el clima del grup general. Cal dir que normalment treballarem en grup, per tant, convé acordar unes pautes de redistribució de la classe a l’inici i al final per tal de fer el menys soroll possible i no perdre temps.
- Inclusiva: atendrem les necessitats de l’alumnat i demanarem ajuda especialista si fos necessari. També treballarem per implicar les famílies en el projecte.
- Cooperativa, ja que l’alumnat es distribuirà per grups i assumiran responsabilitats i tasques consensuades dins dels equips i també a proposta de la professora. Utilitzarem diferents tècniques de treball cooperatiu, com ara “1,2,4” o el full rotatori.
A cada grup hi haurà diferents responsables:
- Portaveu: explica a la resta de classe que ha fet el grup i què farà al principi de cada sessió, parlarà amb altres grups i parlarà amb el professorat.
- Coordinador: distribueix les tasques de la sessió i vetlla perquè els integrants sàpiguin el que han de fer.
- Secretari: recull els acords del grup si pertoca i editar entrades en bloc digital del projecte.
- Atenció al professorat: Ha d’estar pendent de qualsevol indicació de la professora per dir al grup que guardi silenci en cas que aquesta ho sol·liciti.
Exposem a continuació les fases del projecte i la dinàmica general diària:
FASES DEL PROJECTE
1
|
Presentació del professorat. Dinàmiques de grup.
|
Avaluació diagnòstica: qüestionari sobre ús d’internet, interessos personals, interessos en la família...
|
2
|
Explicació del sistema i criteris d’avaluació i de qualificació.
Grups aleatoris: proposen ítems a tenir en compte en l’avaluació del portfoli i del treball en grup.
Tècnica: 1, 2, 4
| |
3
|
Presa de contacte amb diferents revistes i publicacions
|
Avaluació Formativa: Portfoli i Rúbriques conensuades disponibles en tot moment.
|
4
|
Formació de grups a partir d’un sociograma previ. Cada membre del grup té una responsabilitat i una tasca a realitzar.
| |
5.
|
Elaboració de la revista
| |
5
|
Publicació de la revista en paper o digitalment.
| |
8
|
Exposició oral del procés del projecte.
| |
9
|
Coavaluació.
|
Coavaluació del treball en grup
Coavaluació del treball individual
Coavaluació del producte final
Coavaluació de l’exposició oral
Avaluació del procés i del projecte (Qualitat)
|
DINÀMICA DIÀRIA GENERAL
0-15’
Plantejament de la sessió
|
Redistribució de taules si pertoca.
Reunió equips.
Portaveus diuen a la classe que varen fer el darrer dia i els objectius pel dia present.
Indicacions de la professora
|
Equips de treball
Grup-aula
|
15-85’
Desenvolupament de la sessió
|
Tasques del dia
|
Equips de treball
|
85-95’
Resum de la sessió i reflexió conjunta
|
Resum de la sessió i objectius pel pròxim dia.
|
Equips de treball
|
95-110’
Reflexió individual sobre el procés.
|
Reflexió i realització del porfoli individual.
Redistribució de la classe si pertoca.
|
Individual
|
- Avaluació del projecte: moments, instruments, criteris, ...
Com hem dit més amunt, l’alumnat ha de sentir-se partícep i protagonista del seu procés i, per això, se l’ha de dexar participar i formular propostes, fins i tot en l’avaluació. Intentarem, doncs, que després de reflexionar sobre allò avaluable en el portfoli, grup de treball, etc, les propostes de l’alumnat puguin ser introduïdes en els instruments i criteris d’avaluació.
Avaluacions que durem a terme:
- Diagnòstica: per tal d’identificar habilitats i interessos de l’alumnat, l’accès a internet, el coneixement d’eines en línia, interessos de la família...
- Formativa: durant tot el projecte, ja que l’alumnat reflexionarà diàriament amb el portfoli i a més podrà consultar els criteris d’avaluació en les rúbriques que tindrà sempre a disposició. A més a més, mirarem d’avaluar subtasques com ara el treball dels especialistes.
- Final: Coavaluació mitjançant rúbriques, on ja s’inclouen els criteris d’avaluació.
A continuació facilitem algunes de les possibles rúbriques, però de ben segur seran modificades.
Criteris de qualificació:
60%: tasques i procediments
10%: portfoli
30%: producte final i exposició oral
- Necessitats i propostes per a dur a terme el projecte
- Ordinadors amb connexió a Internet
- Auriculars
- Enregistradora
- Material fungible: DIN A-3, fulls de color, cartolines, paper continu...
- Possibles despeses de transport si hi ha sortides extraescolars.
- Coordinació amb professorat col·laborador per realitzar microformacions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada